maandag 4 oktober 2010

VISSEN: Top 10 beste lijnen (Mono, Fluoro & Gevlochten)

3x een Top 10 dus over de kwaliteit per prijs per 100 meter. En in dit geval zijn de kiloknallers niet per sé in het voordeel, zo zal blijken. Wat ik gedaan heb is een overzicht in Filemaker Pro gemaakt, waarbij ik alle data die ik kon vinden (prijs, opgegeven treksterkte en dikte) heb ingeklopt (zie ook hier, hier en hier). Vervolgens heb ik de boel nog even gecorrigeerd voor de verkeerde data van de gevlochten lijnen, waarvoor ik de werkelijke maximale trekspanning van gevlochten Dyneema heb genomen (die soms wel een factor 10 lager ligt dan sommige fabrikanten opgeven!). Met die correctie in het achterhoofd heb ik de boel geordend op MPa/€/100m. Je kunt het een en ander nog eens rustig nalezen als mijn boek Materiaalkunde voor sportvissers uitkomt. Maar dus nu de eerste Top 10: nylon (polyamide co-polymeren) monofilament.

Geen opmerkingen: