woensdag 24 februari 2010

FOTO - Macro voor weinig

Min of meer tegen beter weten in toch maar een Tamron 70-300mm Macro gekocht. Met in mijn achterhoofd dat ik hem toch nog wel kon ruilen als-ie tegen zou vallen een paar macro foto's gemaakt. Wauw, nog nooit zo'n goedkoop objectief gekocht wat zo goed voldeed aan de verwachtingen. OfficiĆ«el heet het de AF70-300mm F/4-5.6 Di LD Macro, dus een niet al te lichtsterk objectief met een 62mm filterrand (handig, die had ik nog liggen!) en een ingebouwde motor voor nieuwere Nikons. Bij uitpakken bleek dat hij uitsluitend voor nieuwe Nikons geschikt was, omdat er op de een of andere manier elektronisch gecommuniceerd wordt en dus de echt oude toestellen zoals de F601, F70, F90, etc. niet met AF werken. Nouja, geen probleem voor mijn D70 en eventueel goedkopere nieuwe modellen. En analoog heeft toch voor macro en mijn toepassingen weinig zin. In ieder geval blijkt de instel afstand waarop de macro werkt een minimum te hebben van 95cm (bij 1:2), waardoor ik genoeg ruimte heb om met een flits en zelfs een hele tent de boel goed uit te lichten. Al na een paar plaatjes bleek dat hij uitstekend voldeed: goede scherpte, realistische kleuren in combinatie met de ingebouwde flitser van mijn D70, een SB600 en een paar halogeenlampjes door de tent. Ook bij kleinere diafragma's (f/32) blijft alles in orde, alleen meer scherptediepte wat ik graag wilde. Als tele-zoom op zich is het niet echt een waanzinnig goede lens: redelijk trage AF en door de lage lichtsterkte "zoekt" de AF nogal veel. Ook veel chromatische aberraties, veel paarse randjes dus. Zoom werkt wel soepel het hij voelt ook licht. Echt wel een lens die je makkelijk meeneemt. Toch nog wel stil te houden bij normale hoeveelheden zon en nu komt het, de prijs: €125! Ik lach me rot, waarom zou ik ooit €500+ uitgeven voor een 150-180mm macro (of een 200mm Nikom AF micro voor €1400!) als je voor zo weinig zulke goede resultaten kan boeken? Kortom: een tevreden klant voor Tamron (hoewel ik denk ik ook wel tevreden zou zijn geweest met de Sigma 70-300 macro). PS. Hier staat nog wel een mooi overzicht van foto's.

Geen opmerkingen: